Leren snowboarden

Wanneer je wilt beginnen met snowboarden is het verstandig om les te nemen.

Wil je alvast wat oefenen en/of weten wat je te wachten staat tijdens de lessen, lees dan vooral verder.

Onder het kopje ‘houding’ kun je lezen hoe je erachter komt met welk been je voor op je snowboard staat. Als je dit eenmaal weet, kun je beginnen met Les 1.

Les 1: Vallen en opstaan

Je had je de eerste snowboardles vast avontuurlijker voorgesteld dan ‘vallen en opstaan’. Helaas is vallen en opstaan waarschijnlijk een groot onderdeel van je eerste snowboardlessen, dus is het essentieel om te weten hoe je dat op de juiste manier doet.

Vallen

Wanneer je naar voren valt, is het belangrijk dat je je val breekt met je knieën en vervolgens met je ellebogen. Zou je direct op je handen vallen, dan is de kans groot dat je polsen bezeert. Dus de juiste manier van voorover vallen is: knieën, ellebogen, handen.

Val je achterover, dan moet je proberen je zo klein mogelijk te maken. Zak door je knieën, maak een bolle rug en doe je kin op je borst, zodat je als een soort bal over de sneeuw rolt. Wanneer je je namelijk lang maakt, kun je heel hard op je stuitje, rug of – nog erger – achterhoofd vallen.

Het blijft natuurlijk moeilijk om altijd op de juiste manier te vallen, omdat je soms al ligt voor je het doorhebt. Toch helpt het om de juiste valtechnieken goed te oefenen en onder de knie te krijgen, zodat het een soort automatisme wordt.

Opstaan

Ook het opstaan kun je op twee manieren doen.

Bij de eerste manier zit je in de sneeuw, met je snowboard richting het dal. Het is hierbij belangrijk dat je board haaks op de helling zet, zodat je niet meteen naar beneden glijdt, als je gaat staan. Buig je knieën, zet je hakken in de sneeuw en pak je snowboard vast aan de kant van je tenen. Nu kun je je optrekken aan je board en met je andere hand eventueel afzetten aan de grond.

Je kunt er ook voor kiezen om met je knieën in de sneeuw te gaan zitten, met je rug richting het dal. Nu kun je je afzetten aan de grond en zo gemakkelijk opstaan. Let er hierbij ook goed op dat je je snowboard haaks op de helling hebt staan, om te voorkomen dat je direct naar beneden glijdt.

Mocht je nog energie over hebben en niet al te veel last van spierpijn, dan kun je verdergaan met les 2.

Comments are closed.